BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, April 21, 2009

Mahabbah (cinta) kepada Nabi saw

Tersebut dalam kisah bahawa seorang lelaki telah melihat sejenis makhluk yang amat mengerikan. Lalu dia bertanya, “Siapakah engkau?” Makhluk itu menjawab, “Akulah amalmu yang buruk.” Lelaki itu bertanya, “Apakah caranya agar aku dapat selamat dari engkau?” Makhluk itu menjawab, “”Dengan membaca selawat kepada Nabi saw.”

Rasulullah saw bersabda:

“Selawat kepadaku adalah nur atas titian. Barangsiapa membaca selawat kepadaku pada hari Jumaat lapan puluh kali, maka Allah akan mengampuni dosanya setahun.”

Diceritakan bahawa seorang lelaki tidal pernah membaca selawat kepada Nabi saw. Pada suatu malam, dia bermimpi melihat Nabi saw. Baginda tidak menoleh kepadanya. Kemudian lelaki itu bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah engkau marah kepadaku?” Rasulullah menjawab, “Tidak.” Lelaki itu bertanya lagi, “Jadi, mengapa engkau tidak memandangku?” Kata Rasulullah, “Kerana aku tidak kenal kamu.” Lalu lelaki itu berkata, “Bagaiman engkau tidak mengenaliku. Sedangkan aku adalah lelaki dari umatmu. Padahal para ulama telah mengatakan bahawa engkau lebih mengenali umatmu dari ayah ibunya.” Rasulullah berkata, “Mereka benar. Aku tidak mengenalimu kerana engkau tidak mahu mengingatku dengan membaca selawat. Padahal aku mengenal umatku itu berrgantung kepada bacaan selawat mereka kepadaku.” Kemudian lelaki itu terbangun. Lalu dia mewajibkan dirinya membaca selawat seratus kali setiap hari. Setelah dia lakukan demikian, maka beberapa hari kemudian dia bermimpi melihat Rasulullah seraya baginda berkata, “Sekarang aku telah kenal engkau dan aku syafaati engkau.” Iaitu kerana dia cinta kepada Rasulullah saw. Ketika Rasulullah saw mengajak Kaab bin Asyraf berserta sahabatnya masuk Islam, mereka berkata, “Kami ini sebagai putera-putera Allah tentu kami lebih menyintai Allah.”

Kemudian Allah berfirman kepada Nabi-Nya:

Ertinya: “Katakanlah jika engkau mengasihi Allah, ikutlah aku, nescaya Allah akan mengasihimu dan mengampuni dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

(Q.S. Al-Imran: 31)

Tanda menyintai Allah adalah mengikuti perintah-perintah-Nya, mendahulukan taat kepada-Nya, mencari redha-Nya. Adapun cinta Allah kepada hamba-Nya yang mukmin bererti memuji mereka, memberi pahala kepada mereka, mengampuni mereka serta memberi nikmat kepada mereka dengan rahmat, penjagaan dan taufiq-Nya.

Barangsiapa mengakui empat hal tanpa bukti empat hal, pengakuannya adalah dusta. Barangsiapa mengaku cinta Syurga namun tidak taat, jelas dia fuqara, maka pengakuannya tidak benar. Lalu barangsiapa mengaku takut akan neraka, tetapi tidak meniggalkan maksiat, tanda dia dusta dan barangsiapa mengaku cinta kepada Allah, padahal mengeluh ketika ditimpa bala, maka pengakuannya adalah bohong. Sebagaimana Rabi’ah pernah bersyair:

Engkau derhaka

Tapi engkau mengaku cinta pada-Nya

Inilah keanehan zamanku

Jika benar engkau cinta

Tentulah mentaati-Nya

Selalu

Pencinta akan taat kepada kekasihnya!

Tanda mahabah adalah mengikuti yang dicintai dan tidak akan menentangnya.

Diceritakan ada sekumpulan orang datang kepada Asy Syibli ra. Dia berkata, “Siapa kalian?” Mereka menjawab, “Kami adalah pencinta tuan.” Dia menghadap kemudian dia melempari mereka dengan batu. Tentu saja mereka lari lintang-pukang. Lalu Asy Syibli berkata, “Mengapa engkau lari dariku. Jika engkau benar menyintaiku, tentunya tidak lari dari ujianku.” Kemudian Asy Syibli berkata, “Ahli mahabbah, mereka telah minum gelas cinta. Maka bumi dan negeri ini kelihatan sempit. Dan mereka sungguh makrifat kepada Allah. Mabuk dalam keagungan-Nya. Berlalu lalang dalam kekuasaannya. Mereka sedang bercumbu dan bermunajat kepada-Nya.” Setelah itu Asy Syibli bersyair:

Kata cinta wahai tuhanku

Memabukkanku

Pernahkah Engkau lihat

Kekasih sejati tidak mabuk kepayang

Dikatakan bahawa apabila unta sedang mabuk cinta maka dia tidak mahu makan sampai empat puluh hari. Kalau dibebankan dengan barang yang berlipat kali ganda, tetap dia akan bawa. Ketika hatinya sedang asyik mengingat kekasihnya, maka dia tidak suka makan dan tidak merasa berat dimuati barang berlipat ganda. Itu demi cintanya. Jika demi cinta seekor unta mahu meninggalkan syahwatnya dan sanggup menanggung beban berat, adakah engkau telah meninggalkan syahwat yang diharamkan demi kerana Allah? Apakah engkau telah sanggup memikul beban berat demi kerana Allah? Bila sedikit pun engkau belum melakukan kebaikan itu, maka pengakuanmu adalah kosong belaka. Tidak berguna di dunia mahupun di Akhirat, di sisi makhluk atau di sisi Al-Khaliq.

Diceritakan dari Ali kwj, dia berkata, “Barangsiapa merindukan Syurga, tentu akan suka dan cepat berbuat kebajikan” Barangsiapa takut akan neraka, tentu dia tahan nafsunya dari segala keinginan. Dan barangsiapa yakin akan mati, maka tidak begitu selera kepada kelazatan.

Ibrahim Al-Khawwas ra pernah ditanya tentang “Mahabbah”. Lalu dia berkata, “Mahabbah adalah menghapuskan segala kehendak, membakar semua sifat dan hajat serta menggelamkan diri dalam lautan isyarat.”


Dari Muksyafah Al-Qulub(Oleh Imam Al-Ghazali)

0 comments:

Rehlah Remaja Klang 18 Julai 2009

Jaulah Belia Klang

Futsal belia klang...

Survey Pendapat Remaja